Stress is niet de echte oorzaak van een burn-out

Maar wat dan wel?

Een burn-out wordt voornamelijk geassocieerd met een te hoge werkdruk. Werknemers krijgen last van lichamelijke en mentale klachten en belanden thuis. Neem maar een paar weken rust of ga op vakantie. Dan kun je lekker opladen. Maar wat gebeurt er: veel mensen worden juist in hun vakantie ziek, want dan komt het lichaam tot rust en is er eindelijk herstel mogelijk. Daarom slapen de meeste mensen de eerste week van hun vakantie zoveel.

Alleen rust nemen is niet genoeg om een burn-out op te lossen.

Wellicht herken je de symptomen van een burn-out. Moe zijn, slecht slapen, niet meer helder kunnen nadenken en het gevoel hebben continue “aan” staat. Jouw lichaam en geest verkeren continu in een staat van stress. Je ervaart continu spanning. Misschien zitten de tranen hoog. Huilen is een automatisch mechanisme van je lichaam om te kunnen ontladen. Letterlijk de stress loslaten. Maar dan heb je het eigenlijk al te ver laten komen.

Vechten of bevriezen

Van nature is ons hele systeem erop ingericht om jou in veiligheid te houden. Bij stress komen er allerlei stresshormonen vrij om te overleven. De hypofyse stuurt je bijnieren aan voor het aanmaken van adrenaline en cortisol. Je hersenen draaien op volle toeren, je hart pompt sneller, je haalt sneller adem. Je lichaam is continu in een staat van paraatheid. Ook wel vecht, vlucht of bevries stand genoemd. De rest van de organen die niet gelijk iets met overleven te maken hebben, staan op een laag pitje. Zoals bijvoorbeeld de spijsvertering of het vernieuwen van cellen. Wanneer de stress lang aanhoudt, is dit een grote aanslag op je hele systeem. Wondjes genezen slechter, je bent vatbaarder voor infecties en je spijsvertering is slechter, waardoor je meer vetopslag krijgt.

Maar wat is nu de oorzaak van de stress?

Wat geeft spanning? In eerste instantie denk je wellicht aan een veeleisende manager die je continue onder druk zet of een takenlijst die steeds langer wordt. Je krijgt van alles op je bord geschoven. Zolang jij jouw mond niet opendoet is er werkelijk niemand die zich afvraagt of je het nog wel aankunt. Misschien ben je ook nog mantelzorger voor ouders en voel jij je verplicht om er ook nog voor hun te zijn. Maar kan dat allemaal wel?
De oorzaak van stress gevolgd door een burn-out is ANGST.

Je durft geen ‘nee’ te zeggen. Je durft niet goed je grenzen aan te geven. Je bent bang om te falen, om niet goed genoeg te zijn. Bang voor conflicten met je baas of collega’s of zelfs ontslag. Bang om afgewezen te worden. En je bent afhankelijk van je inkomen voor je huur of hypotheek. Als volwassenen zijn we helemaal niet gewend om toe te geven dat we ergens bang voor zijn. Bedenk je maar eens, wanneer heb jij voor het laatst benoemd dat je angstig was. Als kind werd je verteld dat je niet bang hoeft te zijn; wees maar flink en dapper.
Angst is niet stoer, je wilt toch niet als mietje gezien worden? Het is een teken van zwakte. En dus wordt angst vaak ontkent en onderdrukt. Met het gevolg dat er zich een enorme spanning in het lichaam opbouwt. Het is een patroon dat sommige van ons al vanaf kleins af aan hebben aangeleerd.

De oplossing:

Leren ‘wie ben ik eigenlijk’ en hoe kan ik mijn grenzen aangeven. Leren om je zelfvertrouwen weer op te bouwen en ‘nee’ durven zeggen. Ik zie dagelijks mensen in mijn praktijk met angst. Samen kijken we naar de beperkende overtuigingen die hun klein houdt, waar die vandaan komen en deze los te laten of om te buigen naar meer helpende gedachten. Je leert weer om opnieuw zelf keuzes te maken die goed zijn voor hen. Zo leer je weer de kracht in jezelf te vinden en durf je te gaan staan voor wie je bent. Vol zelfvertrouwen!
Ervaar je stress door druk, spanning en angst?

Dat is niet erg je kunt er wat aan doen. Ik geef je 3 tips:

1. Erken je angst

Als volwassenen zijn we niet gewend om toe te geven dat we bang zijn. Benoem je angst en zoek mensen met wie je erover kan praten.

2. Ontspan

Je kunt in meditatie gaan of de ontspanning zoeken in de natuur. Onder stress kun je geen oplossingen en mogelijkheden zien. Je hele systeem is alleen maar gefocust om te vechten of te vluchten. Wanneer je in rust bent door bijvoorbeeld in meditatie te gaan, ontstaat er ruimte. Alleen al door je ogen dicht te doen en te focussen op je ademhaling naar je buik en bij iedere ademhaling meer spanning bewust los te laten helpt al, om meer rust te ervaren. Voel je lichaam heel bewust.

3. Transformeer je angst

De oorzaak van de angst ligt in je onderbewustzijn en daar moet je mee aan de slag om te transformeren. Onderzoek je overtuigingen en keer ze om naar meer positief.
Bijvoorbeeld: ‘Ik kan dit helemaal niet’ wordt dan ‘Hoe kan ik het beter doen.’ Zorg ervoor dat je krachtiger wordt. En als je sterker bent, voelt je omgeving dat ook. Je straalt en bent in staat om dat te doen en het leven te leiden wat je echt wilt.
In mijn dagelijkse praktijk help ik mensen om vrij te komen van hun angsten en weer voluit te kunnen leven.

Hoe geweldig is dat? Kun jij hier ook hulp bij gebruiken?

Maak nu een afspraak voor een kick-off sessie, dan gaan we hier samen mee aan de slag. Dat geeft inzichten, waardoor je begrijpt hoe je probleem in jouw onderbewustzijn werkt. Hierdoor wordt het proces van verandering al in gang gezet!

30 april 2019